Project Description
Czas trwania
Unconscious bias a uprzedzenia i stereotypy
Unconscious bias nie ma dobrego odpowiednika w języku polskim. Najczęściej w użyciu pojawia się sformułowanie: nieświadome uprzedzenie, jednakże jest ono mylące, ponieważ ma znaczenie negatywne. Tymczasem bias może mieć jak najbardziej również pozytywny wymiar. Zatem unconscious bias jest to nieświadome nastawienie (czy też nieświadoma tendencja) wobec osoby lub grupy osób, które przejawiać się będzie w sposób pozytywny jako preferencja lub – częściej – negatywny jako uprzedzenie.
Bias jest często utożsamiany ze stereotypem, jednak należy rozróżnić te dwa pojęcia. Stereotyp jest schematem poznawczym, generalizacją, w której ramach w sposób uproszczony i nadmiernie ogólny wiążemy określoną osobę lub grupę społeczną z jakimś zestawem cech. Powiemy na przykład, że kobiety to słaba płeć, Afroamerykanie są najlepszymi biegaczami, a mężczyźni są odważni.
Natomiast bias (nieświadoma preferencja lub uprzedzenie) odnosi się do błędów poznawczych powstających w procesie przetwarzania informacji na temat nas samych oraz innych osób, które to błędy oparte są właśnie na stereotypowych założeniach wobec określonych grup społecznych. Zatem stereotyp jako schemat poznawczy jest jednym z ważniejszych źródeł naszego nastawienia.
Jak uprzedzenia i stereotypy wpływają na miejsce pracy?
Nieświadome nastawienia w formie preferencji lub uprzedzeń prowadzą do błędów w ocenie i podejmowaniu decyzji, stojąc jednocześnie w sprzeczności z jednoznacznie deklarowanymi i świadomie utrzymanymi przekonaniami. Co ważne, wszyscy jesteśmy pod ich wpływem, mimo że większość z nas jest skłonna twierdzić, że jest odwrotnie.
Unconscious bias, czyli nieświadome preferencje i uprzedzenia silnie wpływają na to, jak działamy, jak myślimy i jak podejmujemy decyzje. Dzieje się to na wielu poziomach, takich jak:
Preferencje i uprzedzenia wpływają najbardziej na te procesy zarządzania, które wiążą się z relacjami z ludźmi i decyzjami dotyczącymi ludzi: selekcja kandydatów, rekrutacja, rozwój pracownika, awanse, szkolenia, zwolnienia. Narażone na ich wpływ będą też procesy zarządzania zespołem, nawet w tak detalicznym, zdawałoby się wymiarze, jak obsada w dni wolne czy dyżury w pracy.
Przykłady wpływu nieświadomych preferencji i uprzedzeń na miejsce pracy
Szczególnie narażone na wpływ uprzedzeń i preferencji są firmy promujące tak modny obecnie culture fit. „Nie pasujesz do nas, nie mamy flow” – w efekcie wielu merytorycznie przygotowanych kandydatów, którzy doskonale sprawdziliby się w swoich obowiązkach, odpada w przedbiegach. Zamiast kompetencji decydują przeczucia, intuicja, widzimisię.
Kolejny przykład: Wyniki badań potwierdzają, że tak samo kobiety jak i mężczyźni, mniej więcej na tym samym poziomie oceniają kobiety kandydatki jako mniej kompetentne, o mniejszym potencjale zatrudnienia i zasługujące na niższe pensje niż mężczyźni o takich samych kwalifikacjach. Ma to miejsce w szczególności w sytuacjach, kiedy mężczyźni i kobiety aplikują na wyższe stanowiska lub pozycje liderskie.
W badaniach dotyczących sektora nauki, elitarne laboratoria mniej chętnie przyjmują kobiety – absolwentki, kobiety otrzymują niższe wynagrodzenia na porównywalnych stanowiskach, są mniej chętnie niż mężczyźni promowane, pomimo że są częściej chwalone lub mają porównywalne wyniki oceny.
Nieświadome nastawienia: preferencje i uprzedzenia mogą dotknąć również mężczyzn, którzy postrzegani są jako mniej „męscy”. Na przykład, wyżsi mężczyźni robią lepsze kariery, mają wyższe dochody i z większym prawdopodobieństwem obejmują stanowiska kierownicze, niż mężczyźni niskiego wzrostu. Mężczyźni o bardziej męskich” rysach twarzy są postrzegani jako bardziej kompetentni liderzy. W innych badaniach mężczyźni o łagodnych rysach twarzy doświadczali podobnej do kobiet dyskryminacji w rekrutacji na wyższe stanowiska.
Warsztaty i szkolenia unconsious bias
W Diversity Hub wypracowaliśmy autorski program warsztatów rozpoznawania i radzenia sobie z unconscious bias – nieświadomymi preferencjami i uprzedzeniami pt: Unconscious bias. Uświadomić sobie nieuświadamiane (Unconscious bias. Becoming conscious of the unconscious), który angażuje uczestników i pozwala im doświadczyć na własnej skórze, w jaki sposób uruchamiają się stereotypy oraz powstają nieświadome preferencje i uprzedzenia. Uczestnicy poznają również strategie radzenia sobie z uprzedzeniami w miejscu pracy.
Cel warsztatu
Cele każdorazowo dopasowujemy do potrzeb danej grupy, najczęściej jest to:
Ramowy program warsztatu
Program ma wysoki walor użyteczności dla uczestników. Jest wzbogacony o najnowsze wyniki badań i benchmarki oraz uwzględnia angażujące metody, dając uczestnikom możliwość pracy na realnych przykładach z ich środowiska pracy, najlepiej z ich własnego podwórka (o ile to możliwe).
Program może być profilowany w określonym kierunku, np. stereotypy i uprzedzenia dotyczące płci.
Sesja oparta jest na autorskim programie: Unconscious bias. Uświadomić sobie nieuświadamiane (Unconscious bias. Becoming conscious of the unconscious), opracowanego przez Diversity Hub (autorki: dr Anna Zaroda – Dąbrowska i dr Małgorzata Wypych).
Sesje unconsious bias realizujemy w języku polskim i angielskim.
Dlaczego warto szkolić i uświadamiać pracowników na temat uprzedzeń i stereotypów?
Z uprzedzeniami, stereotypami nie da się wygrać. Najskuteczniejszym sposobem na ograniczenie ich negatywnego wpływu na nasze decyzje i w efekcie na miejsce pracy jest uświadomienie sobie, że wszyscy jesteśmy podatni na stereotypizację i uprzedzenia i akceptacja tego faktu. Wiedza na temat unconscious bias i świadomość ich powszechnego wpływu na nasze zachowania pozwala uczulić się na to, by w odpowiednich momentach zapalała się lampka, sygnalizująca, że moje lub innych działania nie są oparte na dowodach, ale na nieświadomych założeniach. To najskuteczniejszy sposób na ograniczenie negatywnego wpływu unconscious bias na nasze decyzje i na otoczenie w pracy.
Szkolenia i warsztaty unconscious bias – dotyczące nieświadomych uprzedzeń i preferencji pozwalają budować świadomość pracowników, otwierają oczy na nieświadome funkcje mózgu, uczą rozpoznawania symptomów działania uprzedzeń na ludzkie zachowania i podają sposoby radzenia sobie z uprzedzeniami i stereotypami w pracy.
Jak wyglądają nasze warsztaty dotyczące tematu mikronierówności?
Nasz program jest elastyczny pod względem treści i zawsze dostosowujemy go do potrzeb klienta, dlatego realizujemy go również w innych, skróconych formach:
Każda z wyżej wymienionych form – czy to działania uświadamiające, czy zajęcia rozwijające kompetencje – będzie przydatna w innej sytuacji. Naszym zadaniem jest wspólnie dopasować proces do potrzeb i możliwości odbiorców.
Poznaj trenerki:
Warsztat prowadzony jest przez ekspertów i ekspertki D&I:
dr Anna Zaroda – Dąbrowska
Założycielka, CEO i ekspertka Diversity Hub. Specjalizuje się w różnorodności i włączeniu (D&I), pracuje głównie w obszarze wdrażania strategicznych polityk i projektów D&I w firmach.
Jest autorką międzynarodowego projektu „Tuned up! Tools Under the Need of Enhancing Diversity”. Ekspertka w innowacyjnych projektach poświęconych zarządzaniu międzypokoleniowemu i przywództwu kobiet (Delphi, 2017). Realizuje szkolenia i sesje D&I dla menedżerów (BBH; ORLEN, VW, State Street, PGE, ABSL HR Club, Sabre, McDonald’s) oraz sesje unconscious bias (McDonald’s, ING, QVC, Brainly, OLX, Aon, CapGemini).
Anna jest doświadczoną menedżerką i liderką, finalistką konkursu „Bizneswoman Roku 2013”. Jest silnie zaangażowana w kwestie równowagi płci w biznesie jako ambasadorka WED i Grant Thornton Global Champion for Change 2019. Pasjonują ją podróże po świecie.
Michalina Konkel
Ekspertka w obszarze inkluzywnego przywództwa.
Autorka wielu międzynarodowych projektów wspierających rozwój kompetencji liderskich, certyfikowana Facylitatorka programu Leadership DEvelopment Intensive. Wspiera wdrażanie strategii D&I, prowadzi warsztaty antydyskryminacyjne oraz treningi kompetencji międzykulturowej, zwłaszcza współpracy z Indiami głównie dla dużych organizacji tj. AON, Arcelor Mittal, ABB, Motorola, Fujifilm, Netia, Roche. Pełniąc funkcję prezeski SIETAR Polska (Society for Intercultural Education, Training and Research) zarządzałam rozproszoną 100-osobową organizacją.
Ma doświadczenie we wspieraniu firm podczas fuzji, w projektowaniu i przeprowadzaniu sesji Assessment/Development Centre, szkoleń menadżerskich i soft-skills, prowadzeniu długich programów rozwojowych.
Obszarem jej specjalizacji są: inkluzywne przywództwo, komunikacja międzykulturowa, interwencje w zespołach wielonarodowych, zarządzanie zespołami wielonarodowymi, wirtualna komunikacja, zmiana kultury organizacyjnej.
Jej misją jest wspieranie ludzi w ich rozwoju, realizacji potencjału. Wierzę, że praca w zgodzie ze sobą przynosi najlepsze efekty! Prywatnie, uwielbia podróżować, poznawać to, co nieznane. Szczególnie na Bliskim Wschodzie i w Indiach.