Project Description

Warsztat / Zespoły wielokulturowe

Współpraca z Indiami w sektorze IT

Współpraca z Indiami w sektorze IT

To najbardziej skuteczne szkolenie jeśli chodzi o podnoszenie efektywności współpracy z Hindusami.

Od lat nasi klienci cenią sobie kompleksowe ujęcie tematu i dopasowanie sesji do konkretnych zagadnień, z którymi się zmagają na co dzień. Hindusi, a dokładniej mówiąc Indusi (Hindus odnosi się do wyznania religijnego, a nie do miejsca zamieszkania), będą prezentować różne podejście do pracy w zespole, do procesu podejmowania decyzji, do planowania. Indie to kraj różnorodności, którego mieszkańcy większych miast chętnie podejmują się pracy szczególnie w sektorze IT. Współpracownicy czy klienci z zagranicy mogą mieć naprawdę bardzo różne spojrzenie na rozumienie ownershipu, rozliczania z projektu, udzielania rekomendacji czy dawania informacji zwrotnych. I w tym pomagamy: nazywamy różnice w stylu pracy, dajemy wskazówki jak zwiększyć efektywność współpracy zarówno w zespole jak i z partnerami biznesowymi, dajemy narzędzia do podtrzymania wprowadzonych zmian. A przede wszystkim staramy się otworzyć oczy członkom zespołów i osobom z innych krajów, że inny to nie znaczy gorszy, że we współpracy z obcokrajowcem może tkwić potencjał do twórczego rozwiązywania problemów. Z naszego autorskiego programu korzystają najbardziej rozpoznawalne marki z branż finansowych, IT, BPO.

Język

PL / ENG

Czas trwania

1 – 8h

Możliwość nagrania

Tak

Kiedy nasze szkolenia są przydatne?

Wyzwania, z którymi się firmy do nas zgłaszają, możemy podzielić na trzy typy.

  • Pierwszy typ, gdy Hindusi stanowią część zespołu, a zespół pracuje w różnych lokalizacjach, rozproszonych po całym świecie i wspólnie zarządzany jest przez tę samą osobę. Osoby z różnych kultur, pracując pod wspólnym parasolem, często ulegają wrażeniu, że skoro pracujemy dla firmy XYZ, to przecież wiadomo, czego się od nas oczekuje: jakiego podejścia do wykonywania zadań, jakimi wartościami organizacyjnymi powinniśmy się kierować, by współpraca układała się pomyślnie. Niestety, bardzo rzadko zdarza się, by tak to wyglądało. Weźmy jedno z popularnych haseł korporacyjnych: „Naszą wartością jest: Niezawodność”. W niektórych kulturach będzie to rozumiane jako postępowanie zgodnie ze wszelkimi wytycznymi ISO itd., w innych kulturach będzie to znaczyło, że w każdej sytuacji wyjdziemy z tego obronną ręką i jakoś sobie poradzimy – niezawodnie damy sobie radę. Wyzwania związane ze współpracą z Hindusami zazwyczaj dotyczą sposobu nawiązywania relacji i budowania zaufania, dzielenia się informacjami, udzielania sobie informacji zwrotnych. Kultura indyjska to kultura tzw. wysokiego kontekstu, żeby zrozumieć przekaz, trzeba czytać i mówić między wierszami. Z naszych doświadczeń wynika, że Polacy w swojej komunikacji bardzo często są zbyt bezpośredni, co łamie harmonijność relacji z Hindusami.

  • Drugi typ wyzwań pojawia się, gdy zespół współpracuje z Partnerami Biznesowymi pochodzenia indyjskiego, pracującymi często w USA lub obsługuje klientów mających swoją siedzibę w Indiach. Wtedy lider, mając wpływ głównie na członków zespołu, którymi zarządza, musi zaadresować problemy najczęściej związane z niewłaściwym rozumieniem przekazu klienta, budowaniu relacji biznesowych w sposób adekwatny do kultury Indii. Przekaz Hindusów nie jest bezpośredni i literalny: trzeba odczytać niuanse kontekstu kulturowego, znać społeczne normy, żeby zrozumieć, co druga strona chce nam przekazać. Oczekiwania nie są wyraźnie zdefiniowane, często są tylko delikatnie zasygnalizowane. Nie dopuszczalna jest bezpośrednia odpowiedź 'NIE’, którą bardzo często słyszą z ust współpracujących osób z Polski. Trzeba nauczyć zespół umiejętnie formułować negatywne odpowiedzi: „Przy obecnych kosztach produkcji, osiągnięcie oczekiwanej przez Państwa ceny, będzie trudne, ale mamy pole do negocjacji w innych obszarach np. termin płatności…” Kultura indyjska jest też kulturą bardziej hierarchiczną niż kultury Europejskie, co także wpływa na sposób budowania porozumienia biznesowego i tłumaczy, dlaczego nasi pracownicy bywają nieskuteczni w egzekwowaniu pewnych ustaleń z Klientami.

  • Trzeci rodzaj wyzwań, gdy do zespołu pracującego lokalnie zatrudniona zostaje grupa Hindusów. Sposób, w jaki zostaną przygotowani do pracy w Polsce/w tej firmie podczas procesu onboardingu, to na ile lider przygotuje zespół do przyjęcia obcokrajowców do zespołu, zanim jeszcze rozpoczną współpracę na dobre, na ile spotkają się z ciepłym lub chłodnym przyjęciem – to wszystko będzie miało wpływ na efektywność przyszłej współpracy. Często w takich zespołach pojawiają się wyzwania związane z zachowaniami segregacyjnymi: Hindusi trzymają się mocno w swoim gronie, pozostali w swoim. Rolą lidera zatem w takich sytuacjach jest budowanie postawy otwartości i zaciekawienia różnorodnością w zespole oraz wypracowywanie rozwiązań, które będą tak samo rozumiane przez wszystkich członków zespołu.

Cel warsztatu

Cele każdorazowo dopasowujemy do potrzeb danej grupy, najczęściej jest to:

  • Zwiększenie porozumienia pomiędzy członkami zespołów
  • Zrozumienie podstaw różnic międzykulturowych i własnych reakcji na nie
  • Wyposażenie uczestników w praktyczną wiedzę odnoszącą się do różnic międzykulturowych z Hindusami obecnych w ich miejscu pracy
  • Poznanie przez uczestników kluczowych narzędzi do zarządzania zespołem wielonarodowym
  • Przećwiczenie różnych stylów komunikacyjnych w praktyce
  • Zaplanowanie działań mających na celu zapobiegnięcie lub poprawę sytuacji zespołów wielonarodowych

Przykładowy zakres tematyczny 1-dniowego szkolenia on-site lub on-line dla zespołu

Program ma wysoki walor użyteczności dla uczestników, bazuje na case study, uwzględnia angażujące metody, dając uczestnikom możliwość pracy na realnych przykładach z ich środowiska pracy.

Program może być profilowany w określonym kierunku w zależności od kraju/obszaru, z jakim dana organizacja/zespół współpracuje.

  • Podstawy wiedzy o kompetencji międzykulturowej
  • Kultura Indii – podobieństwa i różnice
  • Wpływ kultury na zachowania w biznesie
  • Konstruktywne podejście do różnic: narzędzie D.I.E.
  • Praktyczny trening komunikacji z Hindusami ( udzielanie feedbacku, czytanie między wierszami, reagowanie na niejasne komunikaty)

  • Praca na case study: Ownership – branie odpowiedzialności, Kreatywność i inicjatywa, Budowania zaufania

  • Podsumowanie

Dlaczego warto szkolić pracowników i liderów z tematu współpracy z Hindusami?

Warsztaty, które realizujemy w temacie „Współpraca z Hindusami”, kierujemy do dwóch grup: liderów oraz zespołów.

Decydując się na warsztaty dla liderów Waszej organizacji:

  • Zwiększacie skuteczność procesu zarządzania w firmie
  • Budujecie markę efektywnego globalnie przywództwa w waszej lokalizacji
  • Dbacie w adekwatny sposób o wyniki biznesowe

Decydując się na warsztaty dla zespołów Waszej organizacji:

  • Zwiększacie efektywność współpracy
  • Zmniejszacie ilość eskalacji i konfliktów
  • Zwiększacie szansę na kreatywność i innowacyjność w zespole

Jak wyglądają nasze warsztaty dotyczące tematu mikronierówności?

Nasz program jest elastyczny pod względem treści i zawsze dostosowujemy go do potrzeb klienta, dlatego realizujemy go również w innych, skróconych formach:

  • Wykład lub Webinar: angażująca sesja uświadamiająca (eye-opening) lub wykłady  w formie tradycyjnej (w siedzibie lub w miejscu wyznaczonym przez Klienta) lub on-line w formie webinarowej, skierowany do większych grup pracowników: w formie tradycyjnej najczęściej jest to 40-100 osób, przy webinarach możliwa jest nieograniczona ilość uczestników i uczestniczek

  • Szkolenie online: materiał szkoleniowy przeniesiony do rzeczywistości wirtualnej. Zajęcia realizowane na platformach Diversity Hub lub platformach Klienta. Program, podobnie jak przypadku szkoleń i warsztatów tradycyjnych, zakłada interakcję uczestników oraz pracę w mniejszych grupach w pokojach online. Szkolenia online są bardzo dobrym rozwiązaniem dla zespołów rozproszonych lub pracujących zdalnie. Ćwiczenia dostosowane są do specyfiki pracy zdalnej.

  • Podcasty: wygodna i coraz bardziej popularna forma zdobywania wiedzy, pozwalająca na uczenie się rozwój w trybie „learning on demand”. Podcasty dają możliwość przekazania wiedzy oraz treści uświadamiających z obszaru radzenia sobie ze stereotypami i uprzedzeniami w mniej zobowiązującej formie, dodatkowo pozwalają na udział osób z wewnątrz organizacji, co pomaga w budowaniu tożsamości i indywidualizuje przekaz. Proponujemy produkcję podcastów w czterech konwencjach: 1) mini-wykład eksperta, 2) rozmowa ekspertów, 3) wywiad z ekspertem, 4) rozmowa w duecie – ekspert DH + przedstawiciel managementu.

Każda z wyżej wymienionych form – czy to działania uświadamiające, czy zajęcia rozwijające kompetencje – będzie przydatna w innej sytuacji. Naszym zadaniem jest wspólnie dopasować proces do potrzeb i możliwości odbiorców.

Poznaj trenerki:

Warsztat prowadzony jest przez ekspertów i ekspertki D&I:

Michalina Konkel

Ekspertka w obszarze inkluzywnego przywództwa.

Autorka wielu międzynarodowych projektów wspierających rozwój kompetencji liderskich, certyfikowana Facylitatorka programu Leadership DEvelopment Intensive. Wspiera wdrażanie strategii D&I, prowadzi warsztaty antydyskryminacyjne oraz treningi kompetencji międzykulturowej, zwłaszcza współpracy z Indiami głównie dla dużych organizacji tj. AON, Arcelor Mittal, ABB, Motorola, Fujifilm, Netia, Roche. Pełniąc funkcję prezeski SIETAR Polska (Society for Intercultural Education, Training and Research) zarządzałam rozproszoną 100-osobową organizacją.

Ma doświadczenie we wspieraniu firm podczas fuzji, w projektowaniu i przeprowadzaniu sesji Assessment/Development Centre, szkoleń menadżerskich i soft-skills, prowadzeniu długich programów rozwojowych.

Obszarem jej specjalizacji są: inkluzywne przywództwo, komunikacja międzykulturowa, interwencje w zespołach wielonarodowych, zarządzanie zespołami wielonarodowymi, wirtualna komunikacja, zmiana kultury organizacyjnej.

Jej misją jest wspieranie ludzi w ich rozwoju, realizacji potencjału. Wierzę, że praca w zgodzie ze sobą przynosi najlepsze efekty! Prywatnie, uwielbia podróżować, poznawać to, co nieznane. Szczególnie na Bliskim Wschodzie i w Indiach.

Interesuje Cię to szkolenie?

Skontaktuj się z nami! Odpowiemy na wszystkie pytania!