Czym jest ESG?

Przypomnijmy więc: ESG to skrót od angielskich słów: Environmental (środowiskowe), Social (społeczne) i Governance (zarządzanie). Definiuje on sposób, w jaki firmy mogą prowadzić działalność, uwzględniając swój wpływ na środowisko, odpowiedzialność społeczną oraz transparentność i etykę zarządzania.

O ESG trudno rozmawiać bez kontekstu zrównoważonego rozwoju. Organizacja Narodów Zjednoczonych definiuje go jako zaspokajanie potrzeb obecnych pokoleń bez ograniczania możliwości przyszłych pokoleń do zaspokojenia ich własnych potrzeb. Mówiąc najprościej – chodzi o to, abyśmy nie zużywali wszystkich zasobów teraz, zostawiając przyszłym pokoleniom świat w gorszym stanie.

I choć potocznie “zrównoważony rozwój” kojarzy się głównie z aspektem środowiskowym, nie możemy zapominać, że obejmuje on także budowanie bardziej zrównoważonego społeczeństwa – i właśnie tu kluczowe znaczenie ma „S” w ESG. edną z największych różnic między środowiskowym („E”) a społecznym („S”) aspektem ESG jest cel, jaki chcemy osiągnąć dla kolejnych generacji. Kiedy mówimy o środowisku (E), naszym obecnym celem jest zachowanie tego, co mamy.

Gra toczy się o to, aby przyszłe pokolenia odziedziczyły planetę w stanie przynajmniej nie gorszym od tego, jaki mamy dziś. Ale jeśli chodzi o społeczną odpowiedzialność (S), nie chodzi tylko o utrzymanie status quo – chodzi o stworzenie lepszego świata. Chcemy zostawić kolejnym pokoleniom bardziej sprawiedliwe, równe i inkluzywne społeczeństwo niż to, w którym żyjemy dzisiaj.

Co obejmuje „S” w ESG?

Społeczna odpowiedzialność w ESG koncentruje się na tym, jak organizacja traktuje i wpływa na ludzi – zarówno własnych pracowników, pracowników w łańcuchu wartości, dotknięte społeczności jak i użytkowników końcowych. Obejmuje takie aspekty jak:

  • Różnorodność, równość i włączanie (DEI): Tworzenie miejsc pracy, które są otwarte i przyjazne dla osób o różnych doświadczeniach i tożsamościach, zapewniających równe traktowanie i równość szans dla wszystkich.
  • Dobrostan pracowników (Wellbeing): Zadbanie o człowieka wielowymiarowo i dążenie do balansu w następujących obszarach: zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne, a także dobrostan finansowy.
  • Prawa człowieka i praktyki pracownicze: Gwarantowanie etycznych warunków pracy, także w łańcuchach dostaw.
  • Zaangażowanie społeczne: Wspieranie inicjatyw społecznych, działalność charytatywna i partnerstwa z organizacjami pozarządowymi.
  • Relacje z klientami: Sprawiedliwe traktowanie konsumentów, ochrona ich danych oraz uczciwe praktyki biznesowe.

Jak DEI wpisuje się w ESG?

DEI od lat było istotnym elementem strategii firm. Równie często jednak, pomimo wysiłków wielu zaangażowanych osób było realizowane w ramach osobnej strategii DEI niezlinkowanej bezpośrednio ze strategią całej organizacji, niejednokrotnie ograniczając się do działań podejmowanych jedynie przez działy HR. Wraz z rosnącą rolą ESG, DEI staje się czymś znacznie większym – to nie tylko kwestia różnorodności w miejscu pracy, ale także sprawiedliwości, integracji i równości na wszystkich poziomach działalności firmy, od zarządu po dostawców.

DEI przestaje być osobnym projektem, ale staje się częścią długoterminowej strategii firm. I choć temat wdrażania ESG w organizacji może przyprawiać o ból głowy, w obszarze różnorodności jest dla nas wielką szansą: wyznacza cele, wskazuje kierunek, pomaga śledzić postępy i zapewnia transparentność. Nadrzędny cel naszych działań w obszarze DEI pozostaje bez zmian, dostajemy nowy model i narzędzia, żeby go osiągnąć i jasne wytyczne jak go komunikować.. I choć jego wdrożenie będzie wymagało czasu i wysiłku, w dłuższej perspektywie staje się strategią przynoszącą realne zmiany. Dla tych z nas, którzy zajmują się tematem różnorodności i inkluzywności w firmach, to również szansa na zapewnienie wsparcia zarządu oraz skuteczniejsze zaplanowanie działań i budżetów.

 DEI dotychczas DEI w Ramach ESG
Zarządzane najczęściej przez działy HR Włączone w całą organizację
Skupione często na zgodności z regulacjami Skupione na długoterminowym wpływie
Ograniczone do polityk wewnętrznych Uwzględnia również dostawców, społeczności i interesariuszy
Niewielka transparentność Publiczne raportowanie postępów
Dowolność w komunikowaniu działań Wyznaczone standardy raportowania

Podsumowanie

Społeczna odpowiedzialność w ESG zachęca firmy do dbania o ludzi – pracowników, klientów i całe społeczeństwo. Integracja DEI z ESG oznacza, że różnorodność, równość i inkluzywność stają się częścią szerszej strategii; strategia DEI wpisuje się w strategię ESG, która z kolei jest nieodłącznym elementem strategii organizacji.

Nie traktujmy więc DEI i ESG jako oddzielnych światów, ale wykorzystajmy ich synergię i przełóżmy na rzeczywiste działania, które mogą uczynić świat lepszym miejscem dla wszystkich.

Spis treści:

Jesteśmy z Tobą – jako praktycy DE&I – na każdym etapie Twojego biznesu. Potrzebujesz wsparcia?

Szkolimy, eksplorujemy, planujemy, konsultujemy, wdrażamy i celebrujemy. Poznaj nasze usługi i zacznij z nami współpracę!

Badania i audyty DE&I

Przeprowadzamy badania i audyty, które pozwolą Ci zdiagnozować środowisko pracy w zintegrowanych wymiarach DE&I.

Opracowanie strategii
i action planów DE&I

Pomożemy Ci w systemowym ukierunkowaniu działań DE&I, spójnymi z celami biznesowymi.

Szkolenia, warsztaty, webinary

Rozwiniemy kompetencje DE&I Twoich zespołów. Zbudujemy DE&I IQ całej organizacji, od specjalisty po CEO.