Project Description
Czas trwania
Menedżerowie i menedżerki jako kluczowe ogniwo w budowaniu kultury różnorodności w firmie
Menedżerowie i menedżerki są kluczowym ogniwem w budowaniu kultury różnorodności w firmie, jednocześnie często również barierą. Globalne badania pokazują, że większość projektów związanych ze wdrażaniem polityk różnorodności utyka właśnie na poziomie managementu.
Nasze doświadczenia pokazują, że management często nie uświadamia sobie znaczenia różnorodności albo rozumie ją niewłaściwie jako wyrównywanie szans grup defaworyzowanych, w tym mniejszości, nie widzi też związku z celami strategicznymi biznesu. Tymczasem chodzi tu otworzenie otwartego i przyjaznego środowiska pracy, w którym każdy ma głos i każdy głos jest słyszany i brany pod uwagę. Różnorodne miejsce pracy nie oznacza tylko, że zatrudniasz ludzi, którzy są różni od siebie, ale że tworzysz środowisko, w którym ludzie czują się szanowani, akceptowani i wyjątkowi.
Znaczenie kadry kierowniczej w procesie budowania kultury różnorodności jest zatem niebagatelne i właśnie dlatego w pierwszej kolejności wysiłki osób i zespołów odpowiedzialnych za wdrażanie polityk D&I w firmach powinny skupiać się na budowaniu odpowiedzialności menedżerów i menedżerek.
Odpowiedzialność menedżerów za zarządzanie różnorodnością
Pracując z menedżerami, słyszymy często: „Różnorodność nie ma związku z moją pracą”, „Nie przekłada się na wynik”, „Kolejna moda”. Bywamy zaskoczeni, iż grupa managerska, która miała być naszą podporą, jednak nie jest entuzjastycznie nastawiona do projektów D&I. Okazuje się często, iż wbrew temu, co zakładamy, paradoksalnie w tej właśnie grupie należy zaczynać od podstaw i dostarczać bazową wiedzę na temat różnorodności. Najlepszy efekt daje w tym przypadku poznanie przez menedżerów korzyści biznesowych płynących z różnorodności (business case) oraz praca na przykładach dobrych i złych praktyk.
Podczas warsztatów nierzadko obserwujemy menedżerów, którzy przecierają oczy ze zdumienia, uświadamiając sobie korzyści biznesowe ze wdrażania polityk różnorodności. Wcześniej często nie uświadamiają sobie przełożenia D&I na biznes w różnych jego wymiarach. Gdy poznają liczby, dane, dowody z postaci badań, zaczynają myśleć inaczej i przestają traktować różnorodność jako temat dodatkowy, poboczny.
Przykład z polskiego podwórka: temat LGBTI w biznesie jest często przemilczany, pomijany, a nawet i lekceważony. Stosunkowo często spotykamy się z zarządzającymi, którzy nie widzą żadnego związku między orientacją seksualną a biznesem. Dopiero kiedy prezentujemy dane dotyczące spadku efektywności pracowników ukrywających swoją orientację seksualną w pracy, badania wskazujące na spadek satysfakcji i lojalności pracowników nieheteroseksualnych w firmach wrogich kwestii LGBT i wreszcie dane o zachowaniach konsumenckich osób homoseksualnych i ich sile nabywczej, osoby te zmieniają swój punkt widzenia. Pryzmat korzyści biznesowej pozwala im dostrzec ten wymiar różnorodności i uznać jego istotność dla biznesu.
Zarządzanie różnorodnością dla menedżerów i menedżerek – program szkolenia
W Diversity Hub wypracowaliśmy autorski program: Zarządzanie różnorodnością dla menedżerów i menedżerek (D&I Session for Managers), który buduje zaangażowanie i odpowiedzialność kadry kierowniczej za procesy zarządzania różnorodnością.
Cel warsztatu
Cele każdorazowo dopasowujemy do potrzeb danej grupy, najczęściej jest to:
Ramowy program warsztatu
Opcjonalnie:
Program ma wysoki walor użyteczności dla uczestników. Jest wzbogacony o najnowsze wyniki badań i benchmarki oraz uwzględnia angażujące metody, dając uczestnikom możliwość pracy na realnych przykładach z ich środowiska pracy, najlepiej z ich własnego podwórka (o ile to możliwe).
Program może być profilowany w określonym kierunku, np. zagadnienia dotyczące równości płci, zarządzanie zespołami wielokulturowymi.
Sesja oparta jest na autorskim programie: Zarządzanie różnorodnością dla menedżerów i menedżerek (D&I Session for Managers), opracowanego przez Diversity Hub (autorka: dr Anna Zaroda – Dąbrowska).
Szkolenia z zarządzania różnorodnością realizujemy w języku polskim i angielskim.
Dlaczego należy szkolić kadrę kierowniczą z zarządzania różnorodnością?
Znaczenie kadry kierowniczej w procesie budowania kultury różnorodności jest wyjątkowe i właśnie dlatego w pierwszej kolejności firmy powinny skupić się na szkoleniu menedżerów i menedżerek.
Badania Diversity Hub, które realizujemy na bieżąco, pokazują następujące wyzwania w zakresie zarządzania różnorodnością przez liderów i kadrę kierowniczą:
Zadaniem firm jest budowanie poczucia odpowiedzialności menedżerów za tworzenie różnicowanego i inkluzywnego miejsca pracy i ich osobistego zaangażowania w proces. Aby to osiągnąć, skupić się należy niekoniecznie na kontroli i mechanizmach nacisku, ale na angażowaniu menedżerów w rozwiązywanie problemów, „wystawianiu” ich na kontakt z różnymi grupami, zachęcaniu do społecznej odpowiedzialności za zmianę, ale również, a może przede wszystkim, skłonienie ich do zadania sobie pytania: Jaka jest moja rola jako menedżera w rozwijaniu D&I? Gdzie ja jestem w tym procesie? Co mogę z siebie dać i jak mogę wspierać moja firmę? Te pytania zadajemy sobie na naszych sesjach z zarządzania różnorodnością.
Wielu liderów zmaga się z problemem zarządzania różnorodnością w miejscu pracy i oczekuje szybkich i skutecznych rozwiązań. Promowanie różnorodności i integracji w miejscu pracy jest jednak ciągłą pracą, wymagającą wiele zaangażowania wszystkich, a szczególnie osób zarządzających, bo to oni mają największy wpływ na kształtowanie środowiska pracy i doświadczenie swoich pracowników. Niezwykle istotne jest zatem, aby z autentycznym przekonaniem brali odpowiedzialność za Diversity & Inclusion. Jeśli czują się odpowiedzialni za D&I i stają się świadomie częścią procesu zarządzania różnorodnością, nadają ton całej organizacji, która za nimi podąża. Stają się wówczas wzorem do naśladowania dla swoich pracowników, czempionami D&I zdolnymi do wywołania pozytywnych zmian w kulturze organizacji.
Jak wyglądają nasze warsztaty dotyczące tematu mikronierówności?
Nasz program jest elastyczny pod względem treści i zawsze dostosowujemy go do potrzeb klienta, dlatego realizujemy go również w innych, skróconych formach:
Każda z wyżej wymienionych form – czy to działania uświadamiające, czy zajęcia rozwijające kompetencje – będzie przydatna w innej sytuacji. Naszym zadaniem jest wspólnie dopasować proces do potrzeb i możliwości odbiorców.
Poznaj trenerki:
Warsztat prowadzony jest przez ekspertów i ekspertki D&I:
dr Anna Zaroda – Dąbrowska
Założycielka, CEO i ekspertka Diversity Hub. Specjalizuje się w różnorodności i włączeniu (D&I), pracuje głównie w obszarze wdrażania strategicznych polityk i projektów D&I w firmach.
Jest autorką międzynarodowego projektu „Tuned up! Tools Under the Need of Enhancing Diversity”. Ekspertka w innowacyjnych projektach poświęconych zarządzaniu międzypokoleniowemu i przywództwu kobiet (Delphi, 2017). Realizuje szkolenia i sesje D&I dla menedżerów (BBH; ORLEN, VW, State Street, PGE, ABSL HR Club, Sabre, McDonald’s) oraz sesje unconscious bias (McDonald’s, ING, QVC, Brainly, OLX, Aon, CapGemini).
Anna jest doświadczoną menedżerką i liderką, finalistką konkursu „Bizneswoman Roku 2013”. Jest silnie zaangażowana w kwestie równowagi płci w biznesie jako ambasadorka WED i Grant Thornton Global Champion for Change 2019. Pasjonują ją podróże po świecie.
Michalina Konkel
Ekspertka w obszarze inkluzywnego przywództwa.
Autorka wielu międzynarodowych projektów wspierających rozwój kompetencji liderskich, certyfikowana Facylitatorka programu Leadership DEvelopment Intensive. Wspiera wdrażanie strategii D&I, prowadzi warsztaty antydyskryminacyjne oraz treningi kompetencji międzykulturowej, zwłaszcza współpracy z Indiami głównie dla dużych organizacji tj. AON, Arcelor Mittal, ABB, Motorola, Fujifilm, Netia, Roche. Pełniąc funkcję prezeski SIETAR Polska (Society for Intercultural Education, Training and Research) zarządzałam rozproszoną 100-osobową organizacją.
Ma doświadczenie we wspieraniu firm podczas fuzji, w projektowaniu i przeprowadzaniu sesji Assessment/Development Centre, szkoleń menadżerskich i soft-skills, prowadzeniu długich programów rozwojowych.
Obszarem jej specjalizacji są: inkluzywne przywództwo, komunikacja międzykulturowa, interwencje w zespołach wielonarodowych, zarządzanie zespołami wielonarodowymi, wirtualna komunikacja, zmiana kultury organizacyjnej.
Jej misją jest wspieranie ludzi w ich rozwoju, realizacji potencjału. Wierzę, że praca w zgodzie ze sobą przynosi najlepsze efekty! Prywatnie, uwielbia podróżować, poznawać to, co nieznane. Szczególnie na Bliskim Wschodzie i w Indiach.
Ewelina Blicharz
Lorem ipsum
Lorem ipsum