Najnowszy „Raport badawczy z analizy potrzeb w zakresie inkluzywnego uczenia się w miejscu pracy w krajach partnerskich projektu DI-VET” wykazał, że wiele instytucji ma trudności z tworzeniem ustrukturyzowanych strategii, które zapewniają inkluzywność i długoterminowy sukces tych osób.
Bariery utrudniające włączenie do WBL
Jedną z najważniejszych przeszkód dla osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji jest ograniczony dostęp do sieci kontaktów zawodowych. Bez silnych powiązań branżowych zdobycie stażu staje się coraz trudniejsze. Ponadto bariery, takie jak kwestie biegłości językowej i różnice kulturowe, dodatkowo utrudniają ich zdolność do pomyślnej integracji w miejscach pracy. Czynniki te nie tylko przyczyniają się do dyskryminacji, ale także sprawiają, że adaptacja jest trudniejsza dla osób, które już borykają się z niekorzystnymi warunkami społecznymi.
Inną kluczową kwestią jest niski poziom zaangażowania pracodawców w programy WBL. Wiele firm nie uczestniczy aktywnie w procesie pośrednictwa pracy, pozostawiając odpowiedzialność wyłącznie instytucjom edukacyjnym. Ten brak inicjatywy ze strony pracodawców ogranicza możliwości odbycia stażu i znacznie zmniejsza szanse na udaną integrację z rynkiem pracy. Bez bezpośredniego zaangażowania ze strony firm, przejście od edukacji do zatrudnienia staje się znacznie trudniejsze dla grup defaworyzowanych.
Zrozumienie podstawowych przyczyn wykluczenia
Analiza podstawowych przyczyn wykluczenia podkreśla brak świadomości społecznej na temat potencjału osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji. Stereotypy społeczne i z góry przyjęte wyobrażenia przyczyniają się do niewłaściwych zachowań wobec tych grup. W niektórych przypadkach frustracja i niepewność osobista wśród jednostek prowadzą do negatywnych postaw i działań dyskryminacyjnych. Co więcej, sztywna struktura środowiska akademickiego, w połączeniu z niskim poziomem wrażliwości emocjonalnej, zaostrza te wyzwania, utrudniając osobom znajdującym się w niekorzystnej sytuacji czucie się mile widzianymi i wspieranymi.
Pozytywne podejście do integracji
Skuteczne strategie integracyjne często obejmują spersonalizowane wsparcie dla studentów, szczególnie tych pochodzących ze środowisk wielokulturowych. Nauczyciele odgrywają kluczową rolę, pomagając uczniom w pisaniu CV, przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej i zrozumieniu wymagań związanych z pracą. Szkoły, które aktywnie wspierają możliwości nawiązywania kontaktów i bezpośrednio angażują się w relacje z pracodawcami, zwiększają prawdopodobieństwo zapewnienia staży studentom napotykającym bariery językowe i kulturowe.
Jednak w wielu przypadkach nadal brakuje udziału pracodawców w programach stażowych. Pomimo stosunkowo niskich kosztów, wiele firm wymaga znacznej perswazji, aby wziąć udział w programie. Dodatkowo, uprzedzenia wobec studentów z różnych środowisk dodatkowo ograniczają ich możliwości. Niewystarczające dostosowanie programów szkoleniowych do potrzeb rynku pracy, wraz z ograniczonymi umiejętnościami nawiązywania kontaktów wśród studentów, dodatkowo potęguje ten problem.
Narzędzia i strategie poprawy
Sprostanie tym wyzwaniom wymaga wdrożenia skutecznych narzędzi i strategii w celu usprawnienia procesów rekrutacji, selekcji i integracji. Niektóre z kluczowych obszarów wymagających poprawy obejmują:
Potrzeby szkoleniowe przedstawicieli VET
Specjaliści VET zdają sobie sprawę z konieczności szkolenia w celu wspierania bardziej integracyjnego środowiska. Przezwyciężenie uprzedzeń społecznych i zrozumienie potencjału osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji ma kluczowe znaczenie dla budowania wspierającej społeczności akademickiej i zawodowej. Kluczowe obszary szkoleń obejmują:
Kształtowanie sprawiedliwego i dostępnego systemu
Stworzenie bardziej inkluzywnego systemu WBL wymaga wieloaspektowego podejścia, które obejmuje instytucje edukacyjne, pracodawców i decydentów. Przyjmując ustrukturyzowane strategie rekrutacji i selekcji, zwiększając zaangażowanie pracodawców i poprawiając świadomość społeczną, można zapewnić większe możliwości osobom znajdującym się w niekorzystnej sytuacji. Wykorzystanie technologii, wspieranie komunikacji między szkołami i firmami oraz wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności ostatecznie doprowadzi do bardziej sprawiedliwego i skutecznego systemu WBL dla wszystkich.
Uzyskaj dostęp i przeczytaj pełny raport przedstawiający wyniki badań projektu „Fostering Diversity and Inclusion in Work-Based Learning for a Smoother VET-to-Work Transition (DI-VET)”, prowadzonego w ramach programu Erasmus+ przez organizacje ze Szwecji, Finlandii, Hiszpanii i Polski.
W tym artykule: