Project Description

Mental Health Center

Szkolenia i edukacja

Szkolenia i edukacja

Szkolimy z procedur rozmowy z pracownikiem w kryzysie i z technik komunikacji z zespołem, który również bywa dotknięty trudnościami psychologicznymi jednostki. Stosujemy najlepsze praktyki oparte na amerykańskich wytycznych Critical Incident Stress Management oraz zasadach Psychological First Aid. Chcielibyśmy, aby nasi klienci czuli, że mają najlepsze rozwiązania związane z promowaniem zdrowia psychicznego pracowników, ale też narzędzia do reagowania na sytuacje psychologicznie trudne. Tworzymy w ten sposób kulturę inkluzyjności w obszarze zdrowia psychicznego.

Jak menedżer może pomóc pracownikowi w kryzysie psychicznym

Pracownik z depresją, czy to już zdiagnozowaną, czy przeżywający pierwsze zwiastuny choroby może nie tyle mieć obniżoną produktywność, co pierwsze problemy będą miały naturę interpersonalną. Często menedżer nie jest w stanie rozpoznać sygnałów depresji pracownika bowiem to co jest widoczne na pierwszym planie to obniżona jakość pracy czy inne niż zazwyczaj relacje z pracownikami. Często podejrzenie, że pracownik ma depresję czy jest w kryzysie prowadzi do dylematów decyzyjnych. Czy mamy reagować i jak?

Osoby w depresji czy kryzysie słabiej kontrolują swoje emocje, więc otoczenie w pracy, menedżer, zespół, również odczuwają stres, dochodzi do konfliktów, często do ostracyzmu, pracownik z problemem staje się wykluczony, pomijany, czasami może dochodzić do zachowań mobbingowych. Menedżer ma kilka problemów nad którymi powinien umieć zapanować stosują protokoły postępowania w sytuacjach trudnych. Często ma dylemat jak postępować wobec pracownika, jak zadbać o zespół, jak utrzymać produktywność właśnie dlatego, że ta decyzja jest niezabezpieczona procedurą wewnętrzna, opiera się na intuicji i indywidualnych kompetencjach.

Chcemy, by nasi klienci byli wyposażeni w protokoły reagowania na problemy związane ze zdrowiem psychicznym pracownika, by menedżerowie nie mieli tego stresu, dylematów decyzyjnych, co może ich samych prowadzić do wyczerpania, wypalenia zawodowego i wyczerpania pomaganiem, lub poczucia winy, że nie zrobiłem wszystkiego co mogłem. Warto więc poznać procedury i dobre praktyki rozmów z pracownikiem w depresji czy wracającym z długiego zwolnienia z powodu zaburzeń psychicznych, by odpowiednio przygotować tego pracownika i zespół do powrotu do pracy.

Pracownikom przydarzają się różne trudne życiowo sytuacje. Pomagamy jak reagować nie tylko na choroby czy zaburzenia psychiczne pracowników, ale również tworzymy protokoły wsparcia psychologicznego w przejściowych kryzysach życiowych jak urodzenie dziecka, problemy rodzinne, rozwód, choroba w rodzinie pracownika, przeprowadzka, wypadek, utrata sprawności pracownika, katastrofy naturalne (powodzie) czy wypadki losowe (pożar domu).

Coraz częściej w naszym zawodowym otoczeniu pracownicy chorują przewlekle, w tym na choroby onkologiczne. Wzrasta świadomość konsekwencje przemocy psychicznej w organizacjach, konieczne są więc mediacje i wsparcie osób i zespołów doznających mobbingu.

Według danych WHO 40% ludzi doświadczy raz w życiu poważnego kryzysu psychicznego, 20% pracowników – depresji. Zakładając, że osobami cierpiącymi na te problemy ktoś się opiekuje, co najmniej drugie 40% populacji jest dotknięte problemem pośrednio, włączając w to zespół pracowniczy. Nierozwiązane, przewlekłe problemy związane z zachowaniem nabrzmiewają, pracownik w kryzysie czy w depresji traci energię pozwalająca mu zachować produktywność, co może powodować lęk przed utratą pracy i dokłada się do istniejącego problemu. Często menedżer nie wiec jak rozpoznać zwiastuny czy symptomy depresji pracownika, czy innych powodów jego zachowania w pracy. Członkowie zespołu również nie mają wiedzy o przyczynach zmian w zachowaniu, nie wiedzą co może być sygnałem depresji czy innego rodzaju cierpienia psychicznego kolegi w zespole. Umiejętność zarządzania zespołem i pracownikiem w kryzysie psychicznym powinna być kompetencją podstawową liderów.

Zespół – wsparcie koleżeńskie – peer to peer, Psychological First Aid

Pomimo powszechności problemów psychicznych nie zawsze potrafimy udzielać wsparcia społecznego (informacyjnego, materialnego czy emocjonalnego), które powinno być odpowiedzią na potrzeby pracownika w kryzysie. Często proponujemy rozwiązania dobre dla nas, myśląc – skoro mi to pomaga albo jakbyś zrobił to… Zniknęła w społeczeństwie umiejętność wspierania osób w żałobie, coraz trudniej nam zainicjować rozmowę z kimś kto cierpi, unikamy tych osób, powodując u nich jeszcze większe poczucie osamotnienia.

Nasze szkolenia pomagają odzyskać spokój i menedżerom i pracownikom, ucząc tego jak dawać wsparcie dbając również o swoje granice i dobrostan. Kierujemy się zasadą, że dobro pracownika nie może być realizowane kosztem zbyt dużego poświęcenia zespołu. Wsparcie musi mieć swoje granice racjonalne dla biznesu i do wynegocjowania z osobą w kryzysie.

W czasie naszych szkoleń podkreślamy, że menedżer powinien dawać innej jakości wsparcie niż współpracownicy. Ważne jest nieuwikłanie się emocjonalne w pomaganie, ale też zaangażowanie zespołu, o ile osoba w kryzysie tego chce i ma gotowość do poinformowania pracowników o swoim problemie.

Elementem kultury wsparcia jest też prewencja zdrowia psychicznego. Dlatego ważne jest rozwijanie rezyliencji psychicznej pracowników, uczenie regulacji emocji i technik radzenia sobie ze stresem. Wielu problemów psychologicznym można uniknąć rozpoznając pierwsze zwiastuny kryzysu emocjonalnego i stosując takie rodzaje mechanizmów radzenia sobie, które pomogą ograniczyć wpływ traumatycznej sytuacji na zdrowie psychiczne jednostki i atmosferę w zespole.

PSYCHOLOGICAL FIRST AID:

  • Stabilizacja
  • Opisanie problemu
  • Empatyczne słuchanie
  • Analiza zasobów
  • Ustalenie potrzeb i priorytetów

Świadomość i postawy wobec zdrowia psychicznego pracowników

Tylko problem dostrzeżony i nazwany może być właściwie zaopiekowany. Przykładowo 10% pracowników doświadcza symptomów depresji, ale nie szukają specjalistycznej pomocy, bo człowiek często nie zdaje sobie sprawy z powagi własnych objawów. Często zachowania pracownika są uważane przez otoczenie za spadek motywacji czy wypalenie w pracy, a stoi za tym jakaś duża zmiana życiowa, z którą ktoś sobie albo nie poradził albo nie uświadamiał, że przyniesie ona takie obciążenie energetyczne. Często sztywne granice między pracą a życiem prywatnym stanowią barierę do podjęcia tematu i zaoferowania pomocy.

Wiedza o tym, jak powszechne są problemy psychiczne, jak zmienia się zachowanie osoby przechodzącej przez kryzys, jakie trudności w funkcjonowaniu mogą się pojawiać z powodów takich jak urodzenia dziecka, śmierci bliskiego, utraty zdrowia, ale też rozwodu czy chociażby dojrzewania dzieci powodują, że pracownicy patrzą na siebie nawzajem z większym zrozumieniem. W niektórych sytuacjach taka wiedza może pomóc zapewnić pracownikowi wsparcie, którego być może nie dostaje w życiu prywatnym.

Wiele problemów wywołujących silne emocje, wtórnie powoduje, że pracownik myśli, że traci „rozum”, zespół oskarża kogoś o trudne zachowania i brak współpracy. Świadomość, że za takimi zmianami w zachowaniu może stać życiowy problem zarówno pracownicy jak i menedżerowie mają okazję zmienić ocenę, ale też zaproponować współpracę w szukaniu rozwiązań.

Dlatego przygotowujemy wykłady i webinaria, które mają przybliżać pracownikom wiele zagadnień – od bardziej ogólnych i powszechnie doświadczanych – jak bezsenność, stres, wypalenie zawodowe, prokrastynacja, perfekcjonizm, problemy rodzicielskie, lęki i fobie, depresja, mobbing po rzadsze i mniej zrozumiałe jak zaburzenia osobowości, psychozy, przemoc domową, śmierć, samobójstwa czy żałoba. Wykłady i webinary są metodą zmiany postaw wobec zdrowia psychicznego, a w sytuacjach kryzysowych są metodą przygotowania pracowników do wspierania osoby w kryzysie.

Mental Health Week/Mental Health Day

W ramach szeroko zakrojonych akcji proponujemy organizację intensywnych wydarzeń poświęconych zdrowiu psychicznemu, podczas którym możemy prezentować wykłady, proponować mikroszkolenia oraz panele dyskusyjne, oferować obecność psychologów w firmie, zwiększając w ten sposób prawdopodobieństwo skorzystania pracowników z poradnictwa i kształtując otwarte postawy na zagadnienia związane ze zdrowiem psychicznym

Task Force

Cyklicznie organizujemy otwarte darmowe spotkania ze specjalistami w zakresie zdrowia psychicznego, w czasie których dzielimy się wiedzą oraz wymieniamy doświadczeniami. Jest to doskonała forma wymiany best practice. Hostem Task Force są nasi zaprzyjaźnieni klienci. Dostarczamy eksperta i zajmujemy się organizacja spotkania od strony promocji i rekrutacji.