Project Description
Jak menedżer może pomóc pracownikowi w kryzysie psychicznym
Pracownik z depresją, czy to już zdiagnozowaną, czy przeżywający pierwsze zwiastuny choroby może nie tyle mieć obniżoną produktywność, co pierwsze problemy będą miały naturę interpersonalną. Często menedżer nie jest w stanie rozpoznać sygnałów depresji pracownika bowiem to co jest widoczne na pierwszym planie to obniżona jakość pracy czy inne niż zazwyczaj relacje z pracownikami. Często podejrzenie, że pracownik ma depresję czy jest w kryzysie prowadzi do dylematów decyzyjnych. Czy mamy reagować i jak?
Osoby w depresji czy kryzysie słabiej kontrolują swoje emocje, więc otoczenie w pracy, menedżer, zespół, również odczuwają stres, dochodzi do konfliktów, często do ostracyzmu, pracownik z problemem staje się wykluczony, pomijany, czasami może dochodzić do zachowań mobbingowych. Menedżer ma kilka problemów nad którymi powinien umieć zapanować stosują protokoły postępowania w sytuacjach trudnych. Często ma dylemat jak postępować wobec pracownika, jak zadbać o zespół, jak utrzymać produktywność właśnie dlatego, że ta decyzja jest niezabezpieczona procedurą wewnętrzna, opiera się na intuicji i indywidualnych kompetencjach.
Chcemy, by nasi klienci byli wyposażeni w protokoły reagowania na problemy związane ze zdrowiem psychicznym pracownika, by menedżerowie nie mieli tego stresu, dylematów decyzyjnych, co może ich samych prowadzić do wyczerpania, wypalenia zawodowego i wyczerpania pomaganiem, lub poczucia winy, że nie zrobiłem wszystkiego co mogłem. Warto więc poznać procedury i dobre praktyki rozmów z pracownikiem w depresji czy wracającym z długiego zwolnienia z powodu zaburzeń psychicznych, by odpowiednio przygotować tego pracownika i zespół do powrotu do pracy.
Pracownikom przydarzają się różne trudne życiowo sytuacje. Pomagamy jak reagować nie tylko na choroby czy zaburzenia psychiczne pracowników, ale również tworzymy protokoły wsparcia psychologicznego w przejściowych kryzysach życiowych jak urodzenie dziecka, problemy rodzinne, rozwód, choroba w rodzinie pracownika, przeprowadzka, wypadek, utrata sprawności pracownika, katastrofy naturalne (powodzie) czy wypadki losowe (pożar domu).
Coraz częściej w naszym zawodowym otoczeniu pracownicy chorują przewlekle, w tym na choroby onkologiczne. Wzrasta świadomość konsekwencje przemocy psychicznej w organizacjach, konieczne są więc mediacje i wsparcie osób i zespołów doznających mobbingu.
Według danych WHO 40% ludzi doświadczy raz w życiu poważnego kryzysu psychicznego, 20% pracowników – depresji. Zakładając, że osobami cierpiącymi na te problemy ktoś się opiekuje, co najmniej drugie 40% populacji jest dotknięte problemem pośrednio, włączając w to zespół pracowniczy. Nierozwiązane, przewlekłe problemy związane z zachowaniem nabrzmiewają, pracownik w kryzysie czy w depresji traci energię pozwalająca mu zachować produktywność, co może powodować lęk przed utratą pracy i dokłada się do istniejącego problemu. Często menedżer nie wiec jak rozpoznać zwiastuny czy symptomy depresji pracownika, czy innych powodów jego zachowania w pracy. Członkowie zespołu również nie mają wiedzy o przyczynach zmian w zachowaniu, nie wiedzą co może być sygnałem depresji czy innego rodzaju cierpienia psychicznego kolegi w zespole. Umiejętność zarządzania zespołem i pracownikiem w kryzysie psychicznym powinna być kompetencją podstawową liderów.
Zespół – wsparcie koleżeńskie – peer to peer, Psychological First Aid
Pomimo powszechności problemów psychicznych nie zawsze potrafimy udzielać wsparcia społecznego (informacyjnego, materialnego czy emocjonalnego), które powinno być odpowiedzią na potrzeby pracownika w kryzysie. Często proponujemy rozwiązania dobre dla nas, myśląc – skoro mi to pomaga albo jakbyś zrobił to… Zniknęła w społeczeństwie umiejętność wspierania osób w żałobie, coraz trudniej nam zainicjować rozmowę z kimś kto cierpi, unikamy tych osób, powodując u nich jeszcze większe poczucie osamotnienia.
Nasze szkolenia pomagają odzyskać spokój i menedżerom i pracownikom, ucząc tego jak dawać wsparcie dbając również o swoje granice i dobrostan. Kierujemy się zasadą, że dobro pracownika nie może być realizowane kosztem zbyt dużego poświęcenia zespołu. Wsparcie musi mieć swoje granice racjonalne dla biznesu i do wynegocjowania z osobą w kryzysie.
W czasie naszych szkoleń podkreślamy, że menedżer powinien dawać innej jakości wsparcie niż współpracownicy. Ważne jest nieuwikłanie się emocjonalne w pomaganie, ale też zaangażowanie zespołu, o ile osoba w kryzysie tego chce i ma gotowość do poinformowania pracowników o swoim problemie.
Elementem kultury wsparcia jest też prewencja zdrowia psychicznego. Dlatego ważne jest rozwijanie rezyliencji psychicznej pracowników, uczenie regulacji emocji i technik radzenia sobie ze stresem. Wielu problemów psychologicznym można uniknąć rozpoznając pierwsze zwiastuny kryzysu emocjonalnego i stosując takie rodzaje mechanizmów radzenia sobie, które pomogą ograniczyć wpływ traumatycznej sytuacji na zdrowie psychiczne jednostki i atmosferę w zespole.
PSYCHOLOGICAL FIRST AID:
Świadomość i postawy wobec zdrowia psychicznego pracowników
Tylko problem dostrzeżony i nazwany może być właściwie zaopiekowany. Przykładowo 10% pracowników doświadcza symptomów depresji, ale nie szukają specjalistycznej pomocy, bo człowiek często nie zdaje sobie sprawy z powagi własnych objawów. Często zachowania pracownika są uważane przez otoczenie za spadek motywacji czy wypalenie w pracy, a stoi za tym jakaś duża zmiana życiowa, z którą ktoś sobie albo nie poradził albo nie uświadamiał, że przyniesie ona takie obciążenie energetyczne. Często sztywne granice między pracą a życiem prywatnym stanowią barierę do podjęcia tematu i zaoferowania pomocy.
Wiedza o tym, jak powszechne są problemy psychiczne, jak zmienia się zachowanie osoby przechodzącej przez kryzys, jakie trudności w funkcjonowaniu mogą się pojawiać z powodów takich jak urodzenia dziecka, śmierci bliskiego, utraty zdrowia, ale też rozwodu czy chociażby dojrzewania dzieci powodują, że pracownicy patrzą na siebie nawzajem z większym zrozumieniem. W niektórych sytuacjach taka wiedza może pomóc zapewnić pracownikowi wsparcie, którego być może nie dostaje w życiu prywatnym.
Wiele problemów wywołujących silne emocje, wtórnie powoduje, że pracownik myśli, że traci „rozum”, zespół oskarża kogoś o trudne zachowania i brak współpracy. Świadomość, że za takimi zmianami w zachowaniu może stać życiowy problem zarówno pracownicy jak i menedżerowie mają okazję zmienić ocenę, ale też zaproponować współpracę w szukaniu rozwiązań.
Dlatego przygotowujemy wykłady i webinaria, które mają przybliżać pracownikom wiele zagadnień – od bardziej ogólnych i powszechnie doświadczanych – jak bezsenność, stres, wypalenie zawodowe, prokrastynacja, perfekcjonizm, problemy rodzicielskie, lęki i fobie, depresja, mobbing po rzadsze i mniej zrozumiałe jak zaburzenia osobowości, psychozy, przemoc domową, śmierć, samobójstwa czy żałoba. Wykłady i webinary są metodą zmiany postaw wobec zdrowia psychicznego, a w sytuacjach kryzysowych są metodą przygotowania pracowników do wspierania osoby w kryzysie.
Mental Health Week/Mental Health Day
W ramach szeroko zakrojonych akcji proponujemy organizację intensywnych wydarzeń poświęconych zdrowiu psychicznemu, podczas którym możemy prezentować wykłady, proponować mikroszkolenia oraz panele dyskusyjne, oferować obecność psychologów w firmie, zwiększając w ten sposób prawdopodobieństwo skorzystania pracowników z poradnictwa i kształtując otwarte postawy na zagadnienia związane ze zdrowiem psychicznym
Task Force
Cyklicznie organizujemy otwarte darmowe spotkania ze specjalistami w zakresie zdrowia psychicznego, w czasie których dzielimy się wiedzą oraz wymieniamy doświadczeniami. Jest to doskonała forma wymiany best practice. Hostem Task Force są nasi zaprzyjaźnieni klienci. Dostarczamy eksperta i zajmujemy się organizacja spotkania od strony promocji i rekrutacji.